dimarts, 5 de gener del 2010

GAGARINE SE TUE EN AVION


DADES DE L'OBRA:


Gagarine se tue en avion és el títol d'una de les moltes obres de l'artista Gil Joseph Wolman. Data de l'any 1968, la seva tècnica és el collage sobre tela i les seves mides són 162 x 97 cm.

Forma part de la col·lecció permanent del MACBA



BIOGRAFIA DE L'AUTOR:


Gil Joseph Wolman va néixer a París el 1929 i va morir en aquest mateixa ciutat el 1995. Va formar part del lletrisme, una avantguarda i del détournement o tergiversació, una tècnica que es caracteritza per la combinació de frases, parts de llibres, imatges, material cinematogràfic... per donar lloc a altres obres amb un missatge diferent o oposat a l'original. A partir dels anys seixanta, però, inicia una nova etapa pictòrica marcada per l'Art Scotch, un art que consistia en col·locar en diferents capes tires arrencades de material imprès sobre suports com la fusta. L'Art Scotch és, per tant, una fusió entre el lletrisme i la tergiversació.



OPINIÓ PERSONAL:


Vaig escollir aquesta obra perquè la vaig considerar una de les més diferents i contrastants respecte a la resta existent al MACBA. Em va agradar molt la textura aconseguida i també trobar interessant el trencament de la horitzontalitat de les tires de paper.


Totes elles amaguen un missatge el qual és el mateix que el títol de l’obra: Gagarine se tue en avion (Gagarine es mata amb avió), la qual cosa em transmet que el quadre ha presenciat aquest moment, i que per tant les tires arrugades i trencades, el color desgastat i el desordre existent a l’obra és el rastre que va deixar l’accident. És per això que em transmet dolor, pèrdua, impotència, però alhora esperança i tranquilitat.


No sé si l’autor ho va fer amb aquest propòsit, però el que estar clar és que unes tires mal posades amb una frase escrita van atreure la meva mirada.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada